Sök:

Sökresultat:

33 Uppsatser om Förste zigenaren i rymden - Sida 1 av 3

Representationen av romer i Den förste zigenaren i rymden

Uppsatsen studerar representationen av romer i miniserien Den förste zigenaren i rymden (Agneta Fagerström-Olsson, 2002), med fokus pĂ„ verkets bild av romerna och tillĂ€mpningen av de audiovisuella uttrycksmedlen.Studiens teoretiska och metodologiska utgĂ„ngspunkt bestĂ„r i en av Richard Dyer inspirerad definition av representation, Stuart Halls utlĂ€ggning om stereotypering och motstĂ„ndsstrategier, Edward W. Saids resonemang gĂ€llande ?vi och de Andra?, Robert Stam och Louise Spences metod fokuserande tillĂ€mpning av audiovisuella uttrycksmedel i audiovisuella verk, samt Claudia Gorbmans och Kevin J. Donnellys tankar om filmmusik, jĂ€mte tidigare forskning i Ă€mnet.Analysen avtĂ€cker att representationen av romer i Den förste zigenaren i rymden Ă€r komplex. Å ena sidan stĂ€rker miniserien, genom innehĂ„llet och ljudspĂ„ret, flera ?zigenarstereotyper? och översĂ€tter mestadels ?rom/roma? med ?zigenare?.

Kan man det man lÀrt sig ? om rymden?

Varför kan vi som vuxna inte mer om rymden? Varför verkar det ibland som om barn i Ă„rskurs tre vet mer? Dessa frĂ„gor ledde oss in pĂ„ Ă€mnet för vĂ„r uppsats. Är det sĂ„ att skolans undervisning bygger pĂ„ ytinlĂ€rning och att kunskap inte befĂ€sts pĂ„ bĂ€sta sĂ€tt? Denna uppsats försöker visa hur undervisning skall ske för att förstĂ„else skall uppnĂ„s och kunskap om rymden ska befĂ€stas och finnas kvar. VĂ„r litteraturgenomgĂ„ng visar hur viktigt det Ă€r att förstĂ„ hur inlĂ€rning sker.

Naturvetenskap i lÀgre Är: ett arbete om rymden

Syftet med vÄr undersökning var att beskriva om elevernas förstÄelse och kunskap i det naturvetenskapliga Àmnet rymden i lÀgre Är förÀndrades genom vÄr undervisning. Undersökningen genomfördes pÄ en grundskola i Kiruna Kommun. Undersökningsgruppen bestod av sex elever, tre pojkar respektive tre flickor. För att kunna studera detta anvÀnde vi oss av intervjuer före och efter arbetet. Resultatet visade att eleverna hade fÄtt en förÀndrad förstÄelse och kunskap om rymden, speciellt om solsystemet, planeter, kometer, meteorer och vÄr galax.

NASA pÄ Nya Àventyr i rymden : Populariseringen av den amerikanska visionen om rymden

The purpose of this thesis is to bring forward and discuss the American vision for space exploration found at NASA's homepage, how the vision is popularised and why. NASA's homepage is analyzed as popularized science and the theoretical perspective emanates from the field of popular science and especially the work of Johan KĂ€rnfelt. The historical reference is made up by Howard E McCurdy and he's thoughts about space and the American imagination. The analysis is based on a number of documents that popularize the vision for space exploration and is intended for the public. These documents describe the future plan for NASA and US space exploration..

Barns kunskaper om rymden : Hur iutvecklas elevers kunskaper om solsystemet frÄn förskoleklassen till Ärskurs 5?

AbstractWhat do the pupils really learn in school? What do the pupils know before they begin schooland what knowledge do they have when they graduate form 5 and should have achieved thegoals? I chose to interview some pupils in the end of nursery school and some pupils in theend of form 5. To limit myself I chose the subject space, because I think most pupils thinkthat space is an interesting subject. The result of my examination was that pupils in nurseryschool have many different thoughts and previous knowledge about space, often on the basisof what they have seen themselves, and that some of the pupils in form 5 have some moredeveloped knowledge while some pupils still got the skill as a nursery school pupil. Myexamination shows that some pupils have learned surprisingly little, bearing in mind that theyhave been in school for five years..


Barns tankar och idéer om himlakropparnas rörelse : Vanliga astronomiska missförstÄnd

SammanfattningDe flesta barn fÀngslas och visar intresse för temat rymden och finner vanligtvis att det Àr ett mycket intressant Àmne. Fokusgruppen har varit elever i Ärskurs 4-6 och efter nÄgra större bortfall var det slutligen elever ifrÄn 8 klasser som deltog, totalt 94 elever. Eleverna fick svara pÄ en enkÀt dÀr eleverna i bÄde text och bild bland annat fick förklara hur de trodde att objekten i sol?jord?mÄnsystemet samverkade och rörde sig i förhÄllande till varandra, vad de placerade i centrum för detta system, hur de sÄg pÄ orsaken till Ärstider samt varför vi har dag och natt. De tvÄ pedagogerna som undervisade klasserna fick svara pÄ nÄgra frÄgor om hur de sÄg pÄ undervisningen om astronomi, om den undervisningsmetod de anvÀnde sig av och pÄ elevernas lÀrande och förstÄelse för Àmnet astronomi.  I denna undersökning kunde samma typer av missuppfattningar ses hos dessa elever, som de missuppfattningar som har dykt upp i en rad olika undersökningar som genomförts tidigare Är med andra barn ifrÄn olika lÀnder.

Barns förestÀllningar om fenomenet dag och natt : En kvalitativ studie i Sverige bland elever i Ärskurs 3

Barns förestÀllningar kring naturens olika fenomen Àr mÄnga. Ett fenomen som alla barn upplever varje dag Àr övergÄngen frÄn dag till natt och tvÀrtom. För att kunna ge barn förklaringar om hur saker och ting sker och hÀnger samman, Àr det viktigt att lyssna pÄ deras förestÀllningar för att sedan bygga vidare pÄ dessa. För att ta reda pÄ barns förestÀllningar kring fenomenet dag och natt, har enskilda semistrukturerade intervjuer genomförts med elever i Ärskurs tre. Resultaten visar att eleverna hade förstÄelse för att solen, mÄnen, jorden och andra planeter Àr i stÀndig rotation.

Barns tankar om himlakroppar : Vad har barn för vÀrldsbild?

Denna studie visar vad 4-5-Äringar har för uppfattningar om stjÀrnorna och solen, vad de tror att stjÀrnorna och solen Àr för nÄgot och vad de har för tankar om fenomen kring dem. Genomförandet av studien bygger pÄ kvalitativa intervjuer i samband med att barnen mÄlar. Metoden har gjort det möjligt för barnen att uttrycka sina egna tankar. Resultatet visar att det finns mÄnga uppfattningar inom omrÄdet hos barn 4-5 Är. En del uppfattningar Àr realistiska, en del fiktiva.

Elevers förestÀllningar kring delar av rymden : En undersökning med elever i 6-ÄrsÄldern

Innan barn börjar skolan bÀr de med sig olika mycket kunskap och förestÀllningar. Med hjÀlp av de erfarenheter de har, försöker de sedan förklara den omvÀrld de lever i. Som lÀrare fyller man en viktig roll att hjÀlpa barnen att fÄ kunskap om den vÀrld de lever i och anpassa undervisningen sÄ att den Àr uppbyggd efter varje enskild elevs behov. Syftet med denna undersökning var att ta reda pÄ vad 6-Äringar har för förestÀllningar om jorden, solen, mÄnen och stjÀrnorna. Sex elever har intervjuats, och resultatet visar att ju mer konkret ett Àmne Àr desto mer kunskap och förestÀllningar har eleverna.

Barns Uppfattningar om StjÀrnorna och Solen : En undersökning med 4-5-Äringar

Denna studie visar vad 4-5-Äringar har för uppfattningar om stjÀrnorna och solen, vad de tror att stjÀrnorna och solen Àr för nÄgot och vad de har för tankar om fenomen kring dem. Genomförandet av studien bygger pÄ kvalitativa intervjuer i samband med att barnen mÄlar. Metoden har gjort det möjligt för barnen att uttrycka sina egna tankar. Resultatet visar att det finns mÄnga uppfattningar inom omrÄdet hos barn 4-5 Är. En del uppfattningar Àr realistiska, en del fiktiva.

Kan jag klÀttra till rymden?: Med nya ackordföljder

I det hÀr arbetet har jag skapat harmoniseringsverktyg till improvisation och nyskapande ackordföljder. Det handlar om att att göra nÄgot kreativt för att se om det finns nÄgot outforskat omrÄde inom musikteorin. Jag applicerade de nya ackordföljderna pÄ traditionella jazzlÄtar och reharmoniserar om dem Àven för improvisation. I mitt klingande resultat spelade jag in bakgrunder och melodier samt solon pÄ gitarr dÀr jag applicerade harmoniseringsverktygen. Sedan analyserade jag de aspekter och konsekvenser jag upplevde i processen och diskuterade framför allt min musikaliska utveckling.

Förskolan i rymden : Om hur ett praktiskt temaarbete kan utveckla barns kunskaper och förstÄelse kring ett kunskapsomrÄde

Syftet med undersökningen Àr att ta reda pÄ hur ett praktiskt temaarbete kan förÀndra förskolebarns kunskaper och förstÄelse kring ett kunskapsomrÄde. Temat handlar om rymden och vÄrt solsystem. Undersökningen utgÄr ifrÄn ett sociokulturellt perspektiv pÄ lÀrande och utveckling, dÀr samtal och samarbete utgör en viktig del av arbetet pÄ förskolan, inte minst inom ramen för tematiskt arbete. En annan viktig aspekt att studera inom lÀrande Àr barnens egna inre drivkrafter och hur förskolan skapar förutsÀttningar att vÀcka intresse och vetgirighet hos barnen. Den empiriska undersökningen bestÄr av intervjuer med förskolebarn i början respektive slutet av temaarbetet, och med förskolans lÀrare efter avslutat tema, för att fÄ bilder ur olika perspektiv av vad temaarbete kan ge i form av kunskaper och insikter. Studien visar att tematiskt arbete ger mycket goda möjligheter till ett mÄngsidigt lÀrande, dÀr nya kunskaper utvecklas och sÀtts in i ett relevant sammanhang. Intervjuerna med barnen visar en tydlig utveckling av sÄvÀl kunskaper om solsystemet som förstÄelse kring himlakropparnas kopplingar och relationer.

Framtida anvÀndningsomrÄden för materialadderande tillverkning : En studie i hur materialadderande tillverkning kan anvÀndas i rymden

In this paper we have studied possible future uses for Additive Manufacturing (commonly referred to as 3D-printing) in Space. More specifically we have sought to establish how Additive Manufacturing can be used to construct structures on the Moon. Our studies have shown that Additive Manufacturing has great potential for establishing colonies on not only the Moon, but perhaps even further away from our home planet. With Contour Crafting-technology in combination with ISRU (In Situ Resource Utilization) we could, with material already present in the sediment layers of the Moon, construct advanced structures without having to transfer any extra material from Earth. This would lower the costs of establishing a colony on the Moon to such extents that it could actually be fiscally possible..

I rymden kan ingen höra dig stereotypisera : En analys av rasismen i fem science fiction-filmer och hur den pÄverkar demokratin

Movies can be a source to enjoyment, cultural enrichment and relaxation. But movies are also filled with messages and subtext, that effects the one who watches the movie. One of the effects are the reproducing of stereotypes and racism. This essay concentrates on the five best grossing science fiction movies in Sweden between the years 2009 ? 2014.

1 NĂ€sta sida ->